recent
أخبار ساخنة

قصص أطفال - قصة صندوق الذهب

ما أجمل تلك القصة التي نرويها لاطفالنا قبل النوم ، لترسخ في عقولهم فكرة وهدفا ساميا ، لتعلمهم شيء وفكرة جديدة دون ألزامهم بتنفيذها ، لتترسب في عقلهم الباطن ليحاولوا تحقيقها إنها حقا شيء هام ومفيد أن تقص على مسامع طفلك حكاية مفيدة لها هدف وغرض قبل أن ينام ليحلم بها في نومه ويحاول تحقيقها.

قصة صندوق الذهب


قصة صندوق الذهب


كان ياما كان.
كان في زمان ملك عايش في قصر كبير اوي و في يوم من الايام  كان الملك زهقان جدا و حب يطلع يتمشي برة القصر بتاعه.
خرج الملك مع انتين من الحراس بتوعه و فضل يتمشي في شوارع المدينة وصل الملك عند شارع لقاه زحمه جدا و ناس كتير ماشيين فيه.
سأل الملك الحراس هو الشارع دة زحمة اوي كدة ليه رد واحد منهم وقاله اصل ده الشارع الوحيد اللي الناس بتمشي فيه علشان يوصلوا للسوق و لاماكن الشغل بتاعهم.
وقف الملك ساكت  حبة و كأنه جاتله فكرة بص الملك للحراس و قالهم  طيب و لو الشارع ده اتقفل الناس هتعمل ايه ؟
استغرب الحراس من كلام الملك و قالولوا حضرتك تقصد ايه؟
قالهم انا عايزكوا بكرة و الناس نايمين وقبل ما اي حد يخرج من بيته تجيبوا صخرة كبيرة جدا تحطوها في نص الشارع ده وواحد منكم يقف من بعيد و يشوف الناس هتتصرف ازاي و في اخر اليوم يجي يقولي عملوا ايه.
استغرب الحراس من طلب الملك بس مكنش قدامهم غير انهم يسمعوا كلام الملك و ينفذوا اللي هو عايزه.
وبالفعل تاني يوم جاب الحراس صخرة كبيرة جدا و حطوها في نص الشارع اللي الملك قالهم عليه ووقف واحد منهم من بعيد يتابع و يشوف الناس هيتصرفوا ازاي.
اول واحد مشي في الشارع كان تاجر كبير و غني جدا عنده محلات بيبع فيها ملابس و قماش اول ما قرب التاجر من الصخرة و شافها اتعصب اوي و قعد يزعق بصوت عالي ويقول ايه اللي جاب الصخرة دي هنا و مين الغبي اللي عمل كدة اللي عمل كدة لازم الملك يحاسبه و يعاقبه هروح ازاي الشغل بتاعي دلوقتي انا لازم اروح للملك و اقوله يتصرف و يبعت عمال يشيلوها و فضل يزعق و يزعق و بعدين لف من حوالين الصخرة و مشي من طريق تاني.
وبعد شوية جه تلات بنات اخوات كانوا رايحين المدرسة و اول ما قربوا من الصخرة و شافوها استغربوا و فضلوا يتكلموا مع بعض  و يقولوا هنروح المدرسة ازاي دلوقتي في الاخر قالوا احنا نرجع البيت و نقول لبابا و هو يروح للملك و يقوله علشان يتصرف.
وبعد شوية عدي اربع شباب اصحاب كانوا رايحين شغلهم واول ما قربوا من الصخرة و شافوها استغربوا اوي و اتضايقوا واحد منهم سأل الباقيين و قالهم هنعمل ايه دلوقتي هنعدي ازاي من الصخرة دي؟ رد واحد منهم و قال تعالوا نزقها احنا الاربعه مع بعض او ندحرجها واحدة واحدة لاخر الشارع و بعدين نركنها علي جمب.
رد واحد منهم و قال لا لا لا احنا  كدة هنتأخر علي الشغل احنا ندور علي طريق تاني نمشي منه و نعدي علي الملك و نطلب من الحراس اننا نقابله و نقوله و هو اكيد بقي هيتصرف.
وبعد شوية عدي فلاح كان شايل ادواته و رايح الشغل بتاعه في الارض بتاعته واول ما شاف الصخرة الكبيرة ومن غير ما يفكر طلع بسرعه الفأس بتاعه و قعد يكسر في الصخرة لحد ما بقت قطع صغيرة و فضل يزق قطعه قطعه و يطعها  برة الشارع.
وفجأه وهو بيزق  اخر حته من الصخرة لاقي تحتها صندوق مدفون في الارض و مش باين منه غير الغطي بتاعه طلع الفلاح الصندوق و فتحه لاقي الصندوق مليان قطع ذهب اتفاجئ الفلاح بالذهب و قعد يفكر يا تري الصندوق دة بتاع مين ومين اللي حطه تحت الصخرة دي ولسه بيبص علي الصندوق بعينيه لاقي ورقه في وسط قطع الذهب مسكها بايديه و فتحها و قرأها.
لاقي مكتوب فيها جملة واحدة بس (هذا الصندوق هدية من الملك للشخص الذي سيحرك الصخرة من مكانها.)
اخد الفلاح  صندوق الذهب و راح بيه لقصر الملك و طلب يقابله الملك قابله و فرح بيه جدا علي المجهود اللي عمله لكنه اتفاجئ لما لاقي الفلاح بيقوله انا مش عارف انا عملت ايه عشان استحق عشانه صندوق مليان قطع ذهب زي ده رد الملك و قاله لا انت تستحقه  و تستحق اكتر من كدة كمان لانك الانسان الوحيد اللي لما شاف الصخرة الكبيرة في طريقه فكر ازاي يتخلص منها و يحركها علشان يكمل طريقه يعني حليت المشكله لوحدك مدورتش علي حد تاني علشان يحليهالك وده معناه انك انسان ذكي وعشان كده صندوق الذهب دة تكريم مني ليك فياريت تقبله.
فرح الفلاح جدا بكلام الملك واخد صندوق الذهب و خرج من القصر و هو طاير من الفرحة.
و توتة توتة خلصت الحدوتة.
google-playkhamsatmostaqltradent